✕ Stäng

Hjälpmedel vid nackspärr

Nackspärr går ofta över av sig själv men det finns hjälpmedel som kan både lindra smärta och begränsa rörelser som gör ont. Om nackspärr drabbar dig ofta bör du tänka på några enkla förebyggande metoder i vardagen.

Redaktionen
Granskad av Lovisa Wennerström, AT-läkare
Senast uppdaterad 14 december 2018
nackspärr

Vad är nackspärr?

Nackspärr är en plötslig stelhet och värk i nackmusklerna som gör det svårt att röra huvudet åt sidorna.

Varför får man nackspärr?

Vad som orsakar nackspärr varierar från fall till fall. Det kan vara en plötslig rörelse eller en långvarig dålig arbetsställning eller sovställning. Även en ojämn belastning under lång tid, som till exempel att bära en axelväska på ena axeln kan ge nackspärr. Ibland finns ingen uppenbar orsak utan nackspärr uppstår utan förvarning.

För de flesta går nackspärr över av sig själv men vissa behöver hjälp av naprapat eller kiropraktor. Nedan hittar du vanliga hjälpmedel som lindrar smärta vid nackspärr, om dessa inte fungerar för dig kan det vara dags att söka vård.

Hjälpmedel vid nackspärr

Värme

Värmebehandling runt nacken är ett bra sätt att lindra smärta. Detta kan du göra på många sätt, till exempel en varm dusch eller ett bad. Att linda en halsduk runt nacken ger både värme och ett stöd som begränsar nackrörelser som kan göra ont.

Nackkrage

En nackkrage eller halskrage är ett sätt att stötta upp huvudet utan att belasta nackmusklerna för mycket men som i princip inte rekommenderas längre. En nackkrage kan kännas obekvämt första gången man använder dem men också skönt att begränsa nackens rörelser och minska smärta. Det finns dessutom många, relativt billiga, nackkragar i mjukt material som är bekväma.

Smärtstillande

Receptfria alternativ på apoteket är lämpligt för att lindra smärta vid nackspärr. Även smärtlindring med geler som varvar värme och kyla kan kännas bra. Allt detta finns på apotek.

Fysisk aktivitet

För många är fysisk aktivitet det sista man tänker på när man har nackspärr men lätt motion är viktigt för att hålla igång blodcirkulationen och kan i längden ge smärtlindring och hjälpa kroppen läka. Även stretchning är ett alternativ.

 

Förebygg nackspärr

För dig som drabbas av nackspärr ofta kan det vara dags att se över vardagen och minimera risken att drabbas igen. Det är ofta en dålig arbetsställning eller sovställning som ger nackspärr.

Har du ett kontorsarbete är det viktigt att sitta med god hållning och se till att underarmarna har stöd. När du måste hålla upp underarmarna med axlarna kan det leda till en långvarig belastning. Även vardagsträning och motion är viktigt för att förebygga nackspärr.

Övningar för att förhindra nackspärr

Att ta en paus från det stillasittande arbetet under dagen är bra. Då kan du också passa på att göra några enkla övningar som kan förebygga nackspärr.

  • Rulla axlarna fram och tillbaka
  • Med händerna som stöd bakom nacken, dra in hakan så långt du kan mot halsen, sen skjut ut hakan så mycket du kan. Upprepa.
  • Axelrullningar med armarna ut mot sidorna
  • Försiktiga töjningar av nacken genom att luta huvudet fram, bak och åt sidorna

 

Redaktionen
Granskad av Lovisa Wennerström, AT-läkare
Publicerad 5 februari 2018, senast uppdaterad 14 december 2018

Senaste Nytt